onsdag 21 september 2011

Slipning och spackling av väggar!

Japp, då har man på börjat det arbete som i min mening är det allra tråkigast när man renoverar ett rum. Tur man har en dörr ut till friska luften, och att det var fint väder så den kunde stå öppen när jag slipade över hela rummet. Men det damma ner hela mig ändå, men jag bävar för när vi skall ge oss på vardagsrummet senare i höst.....Lär bli damm i hela kåken, eftersom det är öppen planlösning!


Här är en bild på andra sidan av rummet, slipat är det. Där de nya gipsskivorna är hade vi tidigare garderober, på höger sida av bilden. Efter slipningen så spacklade jag igen små hål och mindre ställen på väggarna! Detta är det första rummet där jag gör det mesta själv.
Så frågan är......


Hur bredspacklar man?

Ja, min gubbe han förklarade, och jag förstod ungefär hälften....Så tur är att internet finns, där hittade jag filmer på youtube. Det för klarades på ett bra sätt, för en som aldrig tidigare har bredspacklat.

Här ovan har jag bredspacklat en gång, och jag lärde mig att det är bättre att spackla fler gånger än att lägga på ett tjockt lager en gång. Det blir mycket svårare att slipa ner så att det blir bra.
Jag själv lade på ett tunt lager första gången, det gick väldigt lätt att slipa av det förhand sen. Men man kände ju att det behövdes på fler lager, så tillslut har jag spacklat och slipat 3ggr och det blev väldigt bra, och jag fick väl godkänt av herren i huset!


Ser inte mycket ut, men här är det helt färdigt. Så nu skall vi tapetsera med glasfiberväv.


Måste bara tillägga att denna Black & Decker slipmaskin har gjort sitt!
Lägligt nog sluta den fungera, när jag nästan var klar med slipningen....Så nu blir det till att införskaffa en ny, till nästa gång väggar skall slipas. Nu för tiden lär det väl finnas bättre, denna har vi haft i många år och var rätt tråkig på slutet!

Ses!


1 kommentar:

Erika sa...

Hyr en väggslip med dammsugar över en helg nästa gång! Sååååå smidigt! Inget damm och den slipar jämnt och fint. Visst man får fortfarande gå över med spacklet igen men dammet o slitet med en liten maskin försvinner.!