torsdag 16 juli 2009

Den sista färden?

Pasis föräldrar har på äldre dar bosatt sig i Dalsland. Där är det en fin natur, men på vägen dit passerade vi diverse skrotiga bakgårdar! Vi skämtade om filmen "Den sista färden", och förväntade oss att få se banjospelare runt hörnet:)
Här drar vi ut på fiske i sjön Grann. I en liten båt med 6Hästars motor.
Längst ner i ändan på sjön, hittade vi en liten vik med en bäck som porlade. Där fick jag napp, typiskt abborre! Jag började drilla in den, plötsligt böjde sig spöt som en pilbåge och ytan bröts av något som såg ut som en timmerstock!!!
Jag tjöt och slängde över spöt till Pasi och landade fint på rumpan i fören! Jag lyckades sansa mig tillslut, och fick tag i kameran medan Pasi försökte drilla gäddan ca 5-6kg.
Plötsligt lossnade den stackars abborren ur gapet på gäddan, som smet i väg i en virvel!!!!!
Så här såg den stackars abborren ut, sargad och trasig!
Färden fortsatte genom spegelblankt vatten, och vi tyckte vi hörde banjospel i fjärran.......
Plötsligt avbryts den ljuva stämningen av en knarrande rulle, och Jonathan hojtar att han har napp! Det är en gädda i 2kg klassen, vilken självmant hoppar i båten.(hur ofta händer detta?)
Den hade praktiskt taget svalt Jonathans drag, så vi var tyvärr tvugna att döda den.
Nästa dag åkte vi till Håverud, för att titta på slussarna och akvedukten samt alla båtarna.
Vi lyckades även hitta hotellet där mina föräldrar haft sin bröllopsnatt, på 70-talet.
Här börjar det fyllas på med vatten!
På kvällen beslöt vi att ta lill båten, på en "forsfärd", mellan sjön Grann och sjön Iväg! (Konstiga namn på sjöarna här uppe!) Det var mycket strömt och stora farliga stenar. Jag fick stå i fören och peka ut stenarna, så att Pasi kunde styra rätt med fasligt gasande....
Pasi tyckte han såg en banjo dinglande från bron......
Här körde vi båten rakt över ett omkullvält träd i vattnet!
En sammanbiten skeppare, med jungman. Längre fram fick Pasi en kilos gädda på spöt, som plötsligt gick ner i botten. (trodde han) När han drillade den släppte den plötsligt från botten (trodde han) då syntes en stor virvel brevid linan - det var en monster gädda som tuggat på hans lilla gädda!!!!! Jonathan såg ryggen på gäddan - och han sa krokodil!!!!

Nu är vi hemma igen efter ett litet äventyr. Nu skall ni snart få se några bilder från bygget, jag lovar:)

2 kommentarer:

Vimsingen sa...

Vilken fiskelycka! Ungarna måste vara stormförtjusta.
/Vimsingen

Erika sa...

På bilderna ser ni ut att ha bra väder iaf!
Satt på Ullevi i går kväll och där var det helt ok så ni får ta o komma hem igen!